Sibelga heeft een nieuwe mobiele applicatie ontwikkeld waarmee gebruikers hun energiekosten beter kunnen beheersen. Herbert Carracillo, CIO van de in Brussel gevestigde netbeheerder, legt het belang uit van digitale transformatie en data-exploitatie voor een bedrijf als Sibelga.
Sibelga staat voor heel wat uitdagingen ten opzichte van zijn gebruikers: hun factuur verlagen, ondersteuning van hun energietransitie en het aanbieden van almaar innovatievere diensten. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is de Brusselse netbeheerder begonnen met een digitale transformatie, die "essentieel is als we kwalitatief hoogstaande en betrouwbare toegang tot energie willen blijven bieden". Dat zegt Herbert Carracillo, Chief Information Officer bij Sibelga.
De slimme meters in de hoofdstad genereren dagelijks fundamentele data, waardoor elke gebruiker een gepersonaliseerde dienst kan aangeboden krijgen. Daarom heeft Sibelga in samenwerking met NRB een Digital Data Hub ontwikkeld. Met dit gecentraliseerde platform kunnen grote hoeveelheden data volledig veilig worden opgeslagen en verwerkt, zodat ze gemakkelijker kunnen worden geëxploiteerd. "NRB bracht ons zijn kennis van cloudtechnologieën, microservices en applicatieontwikkeling. Deze bijdrage vertegenwoordigde een echte toegevoegde waarde en stelde ons in staat om een volledig nieuwe digitale architectuur op te zetten. We kunnen nu vertrouwen op een Data Hub om grote hoeveelheden gegevens op te slaan en te verwerken, andere microservices te creëren en API's te integreren", legt Herbert Carracillo uit.
In 2021 leidde deze samenwerking tussen Sibelga en NRB tot de lancering, in samenwerking met het OCMW van de Stad Brussel, van een toepassing voor energiemonitoring voor een selectie van gezinnen met een laag inkomen. Aangezien dit experiment bijzonder succesvol is gebleken, zal het binnenkort worden uitgebreid naar particuliere klanten en uiteindelijk worden aangevuld met een internetportaal.
Kostbare hulp bij de energietransitie
De energietransitie is een uitdaging en een prioriteit voor Sibelga. Consumenten ontwikkelen nieuwe gewoonten, zoals energie delen (met buren, huurders ...) en energieflexibiliteit (meer energie gebruiken als die groen is). De Data Hub is essentieel om deze consumptiewijzen te faciliteren door middel van nieuwe soorten diensten: "Gegevens van slimme meters die zijn opgeslagen op de Data Hub worden nu bijvoorbeeld gebruikt om het delen van energie te ondersteunen en leveren ook data aan ESCO's of leveranciers. Sibelga werkt momenteel ook samen met NRB aan de ontwikkeling van een mobiele applicatie waarmee netwerkgebruikers hun verbruik kunnen bijhouden", vervolgt Herbert Carracillo.
De digitale transformatie bij Sibelga loopt dus op kruissnelheid, waardoor de netbeheerder zijn capaciteit voor innovatie en diensten kan vergroten. "Ze biedt vooruitzichten op lange termijn. We investeren in digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie, intelligente netwerksystemen en digital twins. Dit geeft ons toegang tot een enorme hoeveelheid data waarmee we relevante en gerichte investeringen kunnen doen", besluit Herbert Carracillo.